logo

  • Αρχική
  • Agenda
  • Έναρξη Χειμερινής Σεζόν με Προβολή της ταινίας 'Πολίτης Κεϊν' από την ΚΛΑΡΤ

Έναρξη Χειμερινής Σεζόν με Προβολή της ταινίας 'Πολίτης Κεϊν' από την ΚΛΑΡΤ

4 1 1 1 1 1 4.00 (1 αξιολόγηση)
22.10.2016

Υπάρχουν αρκετοί που θεωρούν σημαντικά τα ανά τον κόσμο βραβεία για την ενίσχυση της υστεροφημίας μιας ταινίας.

Υπάρχουν κι αυτοί που πολύ απλά δεν τους καίγεται καρφί για το αν θα παρελάσουν πάνω από κόκκινα χαλιά ή αν το “IMDb” δεν τους δώσει τα φώτα του με αστεράκια. Συνήθως, λένε, ότι η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση αλλά η διπλωματία σκοτώνει το αλατοπίπερο της ζωής. Ο «Πολίτης Κέιν» του Όρσον Γουέλς ποτέ δεν συμβιβάστηκε σε μία μέση κατάσταση διότι ο χαρακτηρισμός που την συνοδεύει, κατά κύριο λόγο, είναι αυτός της καλύτερης ταινίας όλων των εποχών.

Ο Τσαρλς Φόστερ Κέιν (Όρσον Γουέλς), μεγαλοεκδότης και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο με μεγάλη επιρροή στην κοινή γνώμη, αφήνει την τελευταία του πνοή στη μυθική του έπαυλη ξεστομίζοντας μία και μόνο λέξη: “Rosebud”. Ο θάνατός του αποτελεί είδηση πρώτης γραμμής αλλά στην εφημερίδα “Newsreel” δεν συμβιβάζονται με μία τυπική κάλυψή της. Έτσι, ο δημοσιογράφος Τζέρι Τόμπσον αναλαμβάνει να εξιχνιάσει το μυστήριο γύρω από την τελευταία λέξη του Κέιν, μιλώντας με ανθρώπους οι οποίοι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή αυτής της εξέχουσας προσωπικότητας ή ψάχνοντας σχετικά αρχεία που θα μπορούσαν να ρίξουν φως στο παρελθόν του. Η αναζήτηση αυτή λειτουργεί ως φλας μπακ στην πολυτάραχη ζωή του πρωταγωνιστή αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι στρωμένη με ροδοπέταλα.

Τι κάνει, όμως, τον «Πολίτη Κέιν» τόσο σημαντικό στο ρου του κινηματογράφου, καταλαμβάνοντας a priori μία θέση στις κορυφές του όσο κι αν περνάει ο χρόνος; 1941. Ο Γουέλς, μη έχοντας κλείσει καλά-καλά τα 26 του χρόνια, εμπνέεται έως ένα σημείο από τη ζωή του Αμερικανού μεγαλοεκδότη, Γουίλιαμ Ράντολφ Χερστ, και ντεμπουτάρει σε τριπλό ταμπλό: συγγραφή σεναρίου (σε συνεργασία με τον Χέρμαν Μάνκιεβιτς), υποκριτική και σκηνοθεσία (ανέλαβε και την παραγωγή). Έχοντας πλήρη καλλιτεχνική ελευθερία ανταποκρίνεται με εμφατικό τρόπο σε όλα τα επίπεδα.

Σεναριακά, με αφορμή μία και μόνο λέξη και κατ’ επέκταση μία larger than life περσόνα, ξεδιπλώνει ιστορίες με εξαιρετική αφήγηση. Η ζωή του Κέιν παρουσιάζεται κλιμακωτά από το ναδίρ στο ζενίθ και πάλι πίσω, σε μια πορεία όπου κοινωνικά φαινόμενα αντιμετωπίζονται με προφητική αντίληψη και ηθικές αξίες υιοθετούνται ή καταρρίπτονται εν ριπή οφθαλμού. Ο Γουέλς αντιλαμβάνεται τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει (και εν τέλει είχε) το σενάριο στον θεατή και αντιμετωπίζει με περίσσιο ρεαλισμό το ρόλο του, πλαισιωμένος επάξια από την ομάδα ηθοποιών με την οποία συνεργαζόταν ήδη στο θίασο “Mercury”. Σκηνοθετικά, όμως, γίνεται η διαφορά για την εποχή. Με πρωτοποριακές τεχνικές δημιουργείται τέτοια ατμόσφαιρα που ιντριγκάρει τον θεατή και τον βοηθά να αντιληφθεί την ιδιοσυγκρασία των χαρακτήρων, όπου σε συνδυασμό με την εξαιρετική δουλειά στη φωτογραφία, αδυνατείς να πιστέψεις ότι βρισκόμαστε τεχνικά στα ‘40s.

Όσο επίπονη αποδείχθηκε στην ολοκλήρωσή της η ταινία, άλλο τόσο παρεμποδίστηκε στο να διανεμηθεί. Η απόλυτη μυστικότητα με την οποία δημιουργήθηκε, δικαιολογήθηκε, εν τέλει, μιας και στον Χερστ δεν άρεσε η ιδέα της αποτύπωσης ενός μέρους της ζωής του στη μεγάλη οθόνη. Κινώντας γη και ουρανό προπαγάνδισε την ταινία με όποιο τρόπο μπορούσε, εμποδίζοντας τη σωστή διανομή της και προσπαθώντας να δημιουργήσει ένα αίσθημα αποστροφής εναντίον της στο ευρύ κοινό. Μπορεί η Ακαδημία να την αγνόησε επιδεικτικά (κέρδισε μόνο το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου ανάμεσα σε 9 υποψηφιότητες), μπορεί η πορεία της στα ταμεία να μην ήταν κερδοφόρα αλλά ο ενθουσιασμός των κριτικών ήταν που την βοήθησε να αποκτήσει αυτή τη μυθική υπόσταση στα μάτια όλων, έστω και μεταγενέστερα. Ίσως αυτό να αποδεικνύει και πόσο μπροστά ήταν από την εποχή της, ενισχύοντας μία από τις βασικές της θέσεις: Σημασία δεν έχει ο προορισμός αλλά το ταξίδι.

Ένα ταξίδι που για 3η συνεχή σεζόν συνεχίζουμε ως Κινηματογραφική Λέσχη Άρτας. Ένα ταξίδι που μετά από μία σύντομη στάση για διακοπές, κάνει πρεμιέρα και πάλι στο «ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΑΣ» το Σάββατο 22 Οκτωβρίου. Ένα ταξίδι που προσδοκεί να φτάσει σε όσες το δυνατόν περισσότερες παρυφές μιας ανεξάντλητης τέχνης. Συνταξιδιώτης μας αυτή τη φορά ο «Πολίτης Κέιν». Ετοιμάστε βαλίτσες, ξεκινάμε!

ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΓΚΟΡΟΓΙΑ (ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΚΛΑΡΤ)

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016
CITIZEN KANE (Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΙΝ, 1941)
Σκηνοθέτης: Orson Welles
Ηθοποιοί: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore
Διάρκεια: 119’

ΩΡΑ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗΣ: 23:30
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Ετικέτες: ΚΛΑΡΤ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ